Uchwała nr LXXVI/583/2024 Rady Gminy Rzekuń z dnia 22 kwietnia 2024 roku w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Rzekuń.
- LXXVI_583_2024.pdf
UCHWAŁA NR 1„xxvvs83f2024
RADY GMINY RZEKUŃ
z dnia 22 kwietnia 2024 r.
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Rzekuń
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U.
z 2023 r., POZ. 40 ze zm.) i art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania
administracyjnego (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 775 ze zm.) Rada Gminy Rzekuń uchwala, co następuje:
mieszkanki sołectwa Dzbenin na działalność Wójta
S l. po rozpatrzeniu skargi pani
Gminy Rzekuń dot. realizacji inwestycji, Rada Gminy Rzekuń, po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji
Skarg Wniosków i Petycji, uznaje skargę za bezzasadną.
S 2. Uzasadnienie sposobu załatwienia skargi zawiera załącznik do niniejszej uchwały.
S 3. Zobowiązuje się Przewodniczącą Rady Gminy Rzekuń do poinformowania wnoszącego skargę
0 sposobie jej rozpatrzenia.
4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodn• Rady Gminy
Małgorzata Żebrowska
ld: 2F20940E-DB3C4039-BAOF-FFC7F8C07 IA4. Uchwalony
Załącznik do uchwały Nr LXXVI/583/2024
Rady Gminy Rzekuń
z dnia 22 kwietnia 2024 r.
Uzasadnienie
W dniu 2 kwietnia 2024 r. do Urzędu Gminy w Rzekuniu wpłynęło pismo Wojewody Mazowieckiego, do
którego wpłynęła skarga, którą p. Wojewoda zakwalifikował jako skargę na działalność Wójta Gminy
Rzekuń i została ona przekazana do Rady Gminy Rzekuń.
W dniu 5 kwietnia 2024 r. do Urzędu Gminy w Rzekuniu wpłynęło pismo Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji, do którego wpłynęła skarga, którą Ministerstwo zakwalifikowało jako
skargę na działalność Wójta Gminy Rzekuń i została ona przekazana do Rady Gminy Rzekuń. Treść skargi
jest tożsama ze skargą przekazaną przez p. Wojewodę.
W dniu I I kwietnia 2024 r. do Urzędu Gminy w Rzekuniu wpłynęło pismo Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Warszawie, do której również wpłynęła skarga, którą Regionalna Izba Obrachunkowa
w Warszawie zakwalifikowała jako skargę na działalność Wójta Gminy Rzekuń
i została ona przekazana do Rady Gminy Rzekuń. Treść skargi jest tożsama ze skargą przekazaną przez p.
Wojewodę i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Zgodnie z treścią art. 229 pkt 3 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U
z 2023 r. poz. 775 ze zm.) organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności
wójta jest rada gminy. Rada gminy wyraża swoje stanowisko w drodze uchwały.
W związku z faktem, iż skargi są tożsame co do przedmiotu i treści zostaną rozpatrzone jako jedna
a odpowiedź powinna zostać wysłana zgodnie z zawartymi w pismach dyspozycjami.
Komisja Skarg, Wniosków i petycji oraz Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 18 kwietnia 2024 r.
rozpatrywała zasadność wniesionej skargi.
Zgodnie z wyjaśnieniami udzielonymi przez Skarbnika Gminy, pracowników Referatu Inwestycji oraz
Referatu Gospodarki przestrzennej i Komunalnej w toku swoich działań Komisja Skarg, Wniosków i petycji
oraz Komisja Rewizyjna ustaliły, następujący stan faktyczny:
Odnosząc się do stwierdzeń zawartych w skardze, większość terenów w msc. Dzbenin została
przeznaczona na tereny mieszkalne, praktycznie większość sąsiadujących ze sobą działek jest przeznaczona
pod zabudowę oddzielając się jedynie ciągami komunikacyjnymi. Z powyższym można zapoznać się
w załączniku do Uchwały Nr IV/ 19/2006 Rady Gminy Rzekuń zdnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Rzekuń. Normalnym zjawiskiem tego typu
koncepcji zagospodarowania jest fakt, że w tej miejscowości będzie przybywało kolejnych budynków
w zabudowie jednorodzinnej, szeregowej i bliźniaczej. Inicjatywą składającej skargę jest zahamowanie
takiego rozwoju, natomiast Gmina Rzekuń popiera rozwój gospodarczy, rozwój budownictwa, rozwój sieci
wodociągowych i kanalizacyjnych.
Istotny w sprawie jest argument, Że firma Kurp Grupa Sp. z o.o. działała na podstawie
pozwolenia na budowę wydanego przez Starostę Ostrołęckiego, w tamtym postępowaniu strony miały
odpowiedni czas, w którym mogły zgłaszać skargi i sprzeciwy dotyczące swojego niezadowolenia
w sprawie budowanych obiektów. Wójt Gminy Rzekuń słusznie nie dopatrywał się podstaw aby
kwestionować w jakikolwiek sposób rezultat prawomocnych postępowań dotyczących uzyskiwania
pozwolenia na budowę, ponieważ nie dotyczyło to jego kompetencji rzeczowych. Poczynione przez Gminę
inwestycje dotyczące przyłączenia budynków do sieci były racjonalne ze względu na to, że inwestycja
zapewniła dostęp do mediów aż czternastu budynkom mieszkalnym, także była racjonalna również pod
względem ekonomicznym. Stosunki własnościowe nie są istotne dla Gminy przy realizacji obowiązków
wynikających z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Przy
pracach
ziemnych
jednym
z procesów technologicznych wykonywania prac jest odtworzenie bądź utwardzenie nawierzchni gruntów
po zakończonych pracach. Dlatego bezzasadnie. składaiąca skargę traktuje te roboty jako wykonywanie
drogi. Jeżeli składająca skargę
zauważyła problem ze zbierającą się wodą na
nieruchomości w miejscu jej zamieszkania to należy jedynie zauważyć, że w jej największym interesie jest
wykonanie drogi i odwodnienia, co Gmina Rzekuń proceduje za pomocą specustawy ZRID. Właściwe
'd: 2F20940E-DB3C-4039-BAOF-FFC7F8C07 IA4. Uchwalony
wvVnnanie drogi i studzienek stanowczo przyczyni się do poprawy tego stanu. Dlatego skarga
nie powinna utrudniać realizacji tej inwestycji ponieważ leży ona również w jej interesie. Rada
G „u sprawdza informacje o realizacji inwestycji oraz uchwala wysokość środków jaką na nie udziela
i nie widzi żadnych nieprawidłowości w działaniach organu wykonawczego.
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty Komisje uznały, że skarga w całości jest bezzasadna.
Jednocześnie, w myśl art. 238 S I k.p.a. poucza się, że zgodnie z art. 239 S I k.p.a. w przypadku gdy skarga,
w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na
skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności — organ właściwy do jej rozpatrzenia
może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy — bez
zawiadamiania Skarżącego.
PRZ O czĄcy RADY
mgr algorzaîa Žebmwslca
ld: 2F20940E.DB3c.4039-BAOF-FFC7F8C071 A4. uchwalony
Strona 2
- wyniki_glosowania_LXXVI_583_2024.pdf
Imienny wykaz glosowania
radnych Rady Gminy Rzekuń
na LXXVI nadzwyczajnej sesji w dniu 22 kwietnia 2024 r.
uchwala w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Rzekuń
Lp.
2.
4.
6.
7.
8.
9.
10.
12.
13.
14.
Nazwisko
1 Imię
Dmochowski
Stanisław
Gierwatowski
Andrzej
Kaczmarczyk
Rafał Marcin
Konopka Jerzy
Łada Lucja
Majewski
Zdzisław
Mierzej ewski
Bogdan
Mierzejewski
Ireneusz
Namiotko
Jarosław
Olech Dariusz
pupek Rafał
Sikorski
Włodzimierz
Wojsz Anna
Sylwia
Zebrowska
Małgorzata
Obecność
obecny nieobecny
Głos
Głos
Nie brał udziału
Głos
„przeciw” „wstrzymujący w głosowaniu
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Liczba radnych biorących udział w głosowaniu
Głosy „za”
Głosy
Głosy „wstrzymujące się”
13
12
x
PRZFwn czĄcy
mgr Maigcezata Żebrowskt.