- Szczegóły
- Marcin Olszewski
Decyzja Starosty Ostrołęckiego GN.6820.14.2023_Decyzja_Starosty_Ostroleckiego.pdf
07-410 Ostrołęka
Plac gen, J. Bema S
Ostrołęka, dnia 28 grudnia 2023 r.
GN.6820.14.2023
DECYZJA
Na podstawie art. 1 ust. l, 2, art. 3 i art. 8 ust. I i 6 ustawy z dnia 29 czervvca 1963 r.
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 140) oraz art. 104 ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.)
Starosta Ostrołęcki
ustala, że działka nr 391 0 pow. 0,51 ha położona w obrębie Borawe gm. Rzekuń stanowi mienie
gromadzkie.
V n i e nie
Wójt Gminy Rzekuń wnioskiem z dnia 21-09-2023 r. (data wpływu do urzędu 25-09-2023 r.)
wystąpił do Starosty Ostrołęckiego o uznanie za mienie gromadzkie działki nr 391 położonej
w obrębie Borawe gm. Rzekuń.
Starosta Ostrołęcki zawiadomieniem z dnia 26-09-2023r. wszczął postępowanie
administracyjne w sprawie uznania za mienie gromadzkie działki nr 391 0 pow. 0,51 ha położonej
w obrębie Borawe gm. Rzekuń. Zawiadomienie o wszc«ciu postępowania podane zostało do
publicznej wiadomości w sposób określony w art. 8b ustawy. W wyznaczonym terminie nie zostały
zgłoszone żadne uwagi ani wnioski.
W trakcie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego ustalono, co następuje:
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot
gruntowych (tekst jednolity Dz.U z 2022 r. poz. 140), to Starosta wydaje decyzje o ustaleniu, które
spośród nieruchomości, o których mowa w art. 1 ust. 2 i 3, stanowią mienie gromadzkie.
Decyzję wydaje się biorąc pod uwagę stan nieruchomości istniejący w dacie wejścia w życie
ustawy, tj. w dniu 5 lipca 1963 dlatego ma ona charakter deklaratoryjny. Oznacza to,
że rozstrzygnięcie wydane w trybie art. 8 ust. I tzn. poświadcza się jedynie stan prawny
nieruchomości istniejący w dniu wejścia w życie ustawy .
Zgodnie z art. 1 ust 2 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych oprócz wspólnot
gruntowych podlegają zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w niniejszej ustawie
także nieruchomości rolne, leśne i obszary wodnej, stanowiące mienie gromadzkie w rozumieniu
przepisów o zarządzie takim mieniem, jeżeli przed dniem wejścia w życie tej ustawy były faktycznie
użytkowane wspólnie przez mieszkańców wsi.
Zgodnie z art. 3 ust 2 ustawy nie zalicza się do wspólnot gruntowych nieruchomości lub ich
części określonych w art. I ust. l, jeżeli przx,d dniem wejścia w Zycie ustawy (tj. przed dniem
05.07.1963 r.) zostały prawnie lub faktycznie przekazane na cele publiczne lub społeczne.
Wydając decyzję w przedmiotowej sprawie organ oparł się na dokumentach zgromadzonych
w toku postępowania wyjaśniającego, przede wszystkim na archiwalnych zapisach w rejestrze
ewidencji gruntów i budynków oraz wyjaśnieniach złożonych przez sołtysa wsi Borawe oraz
pracownika Urząd Gminy w Rzekuniu.
Aktualnie działka nr 391 0 pow. 0,51 ha położona w obrębie Borawe gm. Rzekuń wpisana jest
w rejestrzx ewidencji gruntów i budynków w jednostce rejestrowej GS, właściciel nieustalony,
władający — Kółko Rolnicze Zabiele.
W najstarszym rejestrze ewidencji gruntów założonym w 1968 r. działka nr 391 (stary nr
1831) została wpisana w jedn. rej. G4, właściciel nieustalony, władający — Związek Gminnych
Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w Rzekuniu. W protokole z ustalenia stanu władania z 1965 r.
działka nr 1831 mstała wpisana pod poz. 280, władający — Związck Gminnych Spółdzielni
„Samopomoc Chłopska" w R7±kuniu.
We wniosku Wójta Gminy Rzekuń o uznanie za mienie gromadzkie działki 391 znajdują się
wyjaśnienia, iż Gmina nie posiada dokumentów potwierdzających prawo własności działki nr 391
2
położonej w obrębie Borawe. Jako potwierdzenie przedstawiono kopie odpowiedzi Archiwum
Państwowego w Pułtusku, Archiwum Państwowego w Olsztynie i Regionalnego Związku Kółek
i Organizacji Rolniczych w Ostrołęce — o nie posiadaniu w zasobach dokumentów potwierdzających
własność działki nr 391 położonej w obrębie Borawe. Ponadto do wniosku dołączono kserokopie
dokumentów: statut Kółka Rolniczego w Borawym z dnia 27 maja 1957 r., protokół z zebrania
mieszkańców wsi Borawe w sprawie likwidacji Kółka Rolniczego z dnia 15-08-1989 r. oraz kopie
dokumentów z likwidacji SKR w Rzekuniu.
Na rozprawie administracyjnej w dniu 14-11-2023r. sołtys wsi Borawe wyjaśnił, że działka nr
391 służyła mieszkańcom już przed II wojną. Kółko Rolnicze zaczęło funkcjonować we wsi Borawe
już w latach 50-tych XX w. Na przełomie lat 60-70-tych XX w. na działce wybudowane zostały
budynki, w których mieściło się biuro, warsztat naprawy maszyn oraz boksy garażowe na sprzęt
rolniczy. W budynku położonym w głębi działki początkowo mieściła się chlewnia gdzie hodowano
trzodę. W późniejszym czasie budynek przekształcono na garaże. W trzecim budynku był magazyn
olejów i smarów. Obok budynku stal dystrybutor paliwa. Kółko Rolnicze w Borawym przestało
funkcjonować pod koniec 'lat 80-tych. Maszyny rolnicze zostały zabrane przez SKR w Rzekuniu.
Obecnie budynki są w bardzo złym stanie technicznym, bez otworów okiennych i drzwiowych,
wszystko niszczeje. MieszXańcy wsi nie posiadają dokumentów własności do działki nr 391. Kółko
Rolnicze w Borawym podlegało pod SKR w Rzekuniu. W dniu 30-06-1991 r. SKR w Rzekuniu został
postawiony w stan upadłości, którą ogłoszono w 1994 r. Urząd Gminy w Rzekuniu nie posiada
dokumentów potwierdzających tytuł prawny do działki nr 391. Działka nr 391 od wielu lat jest
nieużytkowana, mrośnięta wysoką trawą, zadrzewiona i zakrzaczona.
przed wejściem w życie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, tj. przed dniem
05-07-1963 r. działka była użytkowana jako nieruchomość publiczna, ogólnodostępna. Służyła
mieszkańcom wsi Borawe oraz mieszkańcom wsi sąsiednich.
Nieruchomość oznacmna obecnie w ewidencji gruntów jako działka nr 391, położona
w obrębie Borawe gm. Rzekuń nie spełnia žadnej z przesłanek enumeratywnie wyliczonych w art. I
ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, pozwalających na
zaliczenie jej do wspólnoty grunto•.vej. Brak jest informacji o prowadzeniu dla tej nieruchomości
księgi wieczystej lub zbioru dokumentów. W dniu 5 lipca 1963 r. działka ta stanowiła mienie
gromadzkie w rozumieniu przepisów ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
Starosta Ostrołęcki uznał, że działka nr 391 położona w obrșbie Borawe gm. Rzekuń spełnia
wymogi ustawowe do uznania jej za mienie gromadzkie. Przed 1963 rokiem działka ta była faktycznie
wykorzystywana jako grunt użyteczności publicznej.
Analiza zebranego materiału nie budzi wątpliwości, że działka nr 391 0 pow. 0,51 ha,
położona w obrębie Borawe gm. Rzekuń, przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 29-06-1963 r.,
miała zawsze charakter społeczny, funkcjonowało na niej Kółko Rolnicze — co potwierdzają zeznania
świadków oraz kopia statutu Kółka Rolniczcgo w Borawem. Przedmiotowa nieruchomość stanowiła
więc grunt użyteczności publicznej i społecznej, co Świadczy o możliwości uznania jej za mienie
gromadzkie.
Zgodnie z art. 98 ust. 2 ustawy z dnia 25-01-1958 r. o radach narodowych (Dz.U. z 1975 r. Nr
26, poz. 139), dotychczasowe mienie gromadzkie stało się mieniem gminnym, które stanowiło
przedmiot własności państwowej w rozumieniu aft. 177 kodeksu cywilnego. Z dniem wejścia
w życie stawy o samorządzie terytorialnym stracił moc m.in. art. 98 ustawy o radach narodowych,
a mienie gminne w rozumieniu tego przepisu stało się z mocy prawa na podstawie art. 2 ust. I pkt I
oraz art. 7 ust. I ustawy z dnia 10-05-1990 r. Przepisy wprowadzające ustawy o samorządzie
terytorialnym i ustawą o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191) mieniem gminy, na
obszarze której było położone. Zgodnie z art. 18 ust. I tej ustawy wojewoda wydaje decyzji
w sprawie stwierdzenia nabycia z mocy prawa, w sprawie jego przekazania —
w zakresie
unormowanym ustawą. Organem właściwym do potwierdzenia nabycia prRZ gminę z mocy prawa
własności nieruchomości jest Wojewoda Mazowiecki.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji decyzji.
Decyzja niniejsza stanowi podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej oraz katastrze
nieruchomości.
Od niniejszej decyzji služy prawo wniesienia odwołania do Wojewody Mazowieckiego,
za pośrednictwem Starosty Ostrołęckiego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
2
Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, decyzję podaje się
do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty we wsi Borawe, oraz ogłasza wywieszając
w Urzędzie Gminy w Rzekuniu i Starostwie Powiatowym w Ostrołęce na okres 14 dni, a także
zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Rzekuń i Starostwa Powiatowego
w Ostrołęce oraz w prasie lokalnej. Po tym terminie decyzję uważa się za dorĘczoną wszystkim
zainteresowanym.
l/ ójt Gminy Rzekuń
Sołtys wsi Borawe gm. Rzekuń
3/ ala
Z up
mgr Ha ina
Dyrektor ydz
Ni uch
a rzewska
Gospodarki
ciami
3
- Podmiot udostępniający: Urząd Gminy w Rzekuniu
- Wprowadził(a): Marcin Olszewski
- Czas wytworzenia: 09-01-24 09:54
- Czas udostępnienia: 09-01-24 09:54
- Szczegóły
- Marcin Olszewski
Decyzja Starosty Ostrołęckiego Nr GN.6820.8.2023 z dnia 13 grudnia 2023 r.GN.6820.8.2023_Decyzja_Starosty_Ostroleckiego.pdf
07-410 Ostrołęka
Plac gen. J. Bema 5
GN.6820.8.2023
Ostrołęka, dnia 13 grudnia 2023 r.
DECYZJA
Na podstawie art. I ust 2 i art. 8 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 29 czerwca 1963r.
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (tj. Dz.U. z 2022r. poz. 140) oraz art. 104 ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2023r. poz. 775 ze zm.)
Starosta Ostrołęcki
ustala, że działki nr 20 0 pow. 1,70 ha, nr 40 0 pow. 0,26 ha, nr 121/2 0 pow. 1,58 ha, położone
w obrębie Dzbenin gm. Rzekuń, stanowią mienie gromadzkie.
Wójt Gminy Rzekuń wnioskiem z dnia 07-07-2023 r. (data wpływu do urzędu 10-07-2023 r.)
wystąpił do Starosty Ostrołęckiego o uznanie za mienie gromadzkie działek nr 20 0 pow. 1,70 ha, nr
40 0 pow. 0,26 ha, 121/2 0 pow. 1,58 ha, położonych w obrębie Dzbenin gm. Rzekuń.
Starosta Ostrołęcki zawiadomieniem z dnia 11-07-2023 r. wszczął postępowanie
administracyjne w sprawie uznania za mienie gromadzkie działki nr 20 0 pow. 1,70 ha, nr 40 0 pow.
0,26 ha, 121/2 0 pow. 1,58 ha, položonych w obrębie Dzbenin gm. Rzekuń. Zawiadomienie
o wszczęciu postępowania podane zostało do publicznej wiadomości w sposób określony w art. 8b
ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. W wyznaczonym terminie nie zostały zgłoszone
żadne uwagi ani wnioski.
W trakcie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego ustalono, co następuje:
Zgodnie z art. 8 ust. I ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot
gruntowych, to Starosta wydaje decyzję o ustaleniu, które spośród nieruchomości, o których mowa
w art. 1 ust. 2 i 3, stanowią mienie gromadzkie.
Decyzje wydaje się biorąc pod uwagę stan nieruchomości istniejący w dacie wejścia w życie
ustawy, w dniu 5 lipca 1963 r. dlatego ma ona charakter deklaratoryjny. Oznacza to,
że rozstrzygnięcie "dane w trybie art. 8 ust. I poświadcza jedynie stan prawny nieruchomości
istniejący w dniu wejścia w życie ustawy
Zgodnie z art. I ust 2 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych oprócz wspólnot
gruntowych podlegają zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w niniejszej ustawie
także nieruchomości rolne, leśne i obszary wodnej, stanowiące mienie gromadzkie w rozumieniu
przepisów o zarządzie takim mieniem, jeżeli przed dniem wejścia w życie tej ustawy były faktycznie
użytkowane wspólnie przez mieszkańców wsi.
Zgodnie z art. 3 ust 2 ustawy nie zalicza się do wspólnot gruntowych nieruchomości lub ich
określonych w art. I ust. l, jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed dniem
05.07.1963 r.) zostały prawnie lub faktycznie przekazane na cele publiczne lub społeczne.
Wydając decyzję w przedmiotowej sprawie organ oparł się na dokumentach zgromadmnych
w toku postępowania wyjaśniającego, przede wszystkim na archiwalnych zapisach w rejestrze
ewidencji gruntów i budynków oraz wyjaśnieniach Urzędu Gminy w Rzekuniu.
Aktualnie działki nr 20 0 pow. 1,70 ha, nr 40 0 pow. 0,26 ha, 121/2 0 pow. 1,58 ha, wpisane są
w rejestrze ewidencji gruntów i budynków w jednostce rejestrowej G127, właściciel nieustalony,
władający wspólnota wsi Dzbenin.
W najstarszym rejestrze ewidencji gruntów założonym w 1966 r. działki nr 20 (stary nr 175),
nr 40 (stary nr 374), nr 121 (stary nr 199), zostały wpisana w jedn. rej. G2, właściciel nieustalony,
władający — wspólnota wsi.
Wśród dokumentów archiwalnych znajdują się fotoszkice wykonane w 1959 które
posłużyły do założenia ewidencji gruntów wsi Dzbenin. Na fotoszkicach działki nr 199, 175, 374
oznaczone są jako „grunty gromadzkie” .
Na rozprawę administracyjną w dniu 10-10-2023r. mieszkańcy wsi Dzbenin nie zgłosili się.
Przy rozpatrywaniu sprawy Starosta posłużył się wyjaśnieniami złożonymi przez mieszkańców wsi do
protokołu na rozprawie w dniu 30-03-2017r. w sprawie GN.6820.l I oraz wyjaśnieniami Wójta
Gminy Rzekuń zawartymi w piśmie znak GGK.6825.l.2023 z dnia 25-10-2023r. Z wyjaśnień tych
2
wynika, że działka nr 121 była wydzielona do użytku dla mieszkańców wsi Dzbenin podczas scaleń
przed II wojną jako miejsce do kopania piasku. W latach 50-tyeh XX w. piasek z tej działki służył do
budowy mostu kolejowego w Ostrołęce. Poza tym działka była nieużytkiem. W latach 90-tych na
działce wybudowano szkołę, w części budynku mieściła się remiza. Fundusze w całości pochodziły od
Gminy Rzekuń natomiast w budowie mieszkańcy wsi. Działki nr 20 i nr 40 położone są
nad rzeką Narew, w latach 50-tych i 60-tych XX w. służyły mieszkańcom jako miejsca do rekreacji.
Przed wejściem w życie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, tj. przed dniem
05-07-1963 r. działki były użytkowane wspólnie przez mieszkańców wsi Dzbenin jako nieruchomości
publiczne, ogólnodostępne.
Decyzją z dnia 07-05-2019 r. nr GGK.6831.5.2019 Wójt Gminy Rzekuń zatwierdził podział
dz 121 według aktualnego sposobu użytkowania, w wyniku którego "dzielono działkę nr 121/1
o pow. 0,6440, na której znajduje się szkoła. Decyzją Starosty Ostrołęckiego z dnia 05-11-2019r. znak
GBN.6820.11,2016 działka nr 121/1 została uznana za mienie gromadzkie.
Nieruchomość oznacznna obecnie w ewidencji gruntów jako działki nr 20, 40, 121/2 nie
spełnia żadnej z przesłanek enumeratywnie wyliczonych w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963
r. 0 zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, pozwalających na zaliczenie jej do wspólnoty
gruntowej. Brak jest informacji o prowadzeniu dla tej nieruchomości księgi wieczystej lub zbioru
dokumentów. W dniu 5 lipca 1963 r. działki te stanowiły mienie gromadzkie w rozumieniu przepisów
ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
Starosta Ostrołęcki uznał, że działki nr 20, 40, 121/2 spełniają wymogi ustawowe do uznania
ich za mienie gromadzkie. Przed 1963 rokiem działki te były faktycznie wykorzystywane jako grunt
użyteczności publicznej.
Analiza zebranego materiału nie budzi wątpliwości, że działki nr 20 0 pow. 1,70 ha, nr 40
opow. 0,26 ha, nr 121/2 0 pow. 1,58 ha, położone w obrębie Dzbenin gm. Rzekuń, przed dniem
wejścia w życie ustawy z dnia 29-06-1963 r., miały zawsze charakter publiczny, ogólnodostępny,
służyły przede wszystkim lokalnej społeczności. Przedmiotowa nieruchomość stanowiła więc grunt
użyteczności publicznej i społecznej, co Świadczy o możliwości uznania jej za grunt Skarbu Państwa
tzw. mienie gromadzkie.
Zgodnie z art. 98 ust. 2 ustawy z dnia 25-01-1958 r. o radach narodovcsch (Dz.U. z 1975 Nr
26, poz. 139), dotychcmsowe mienie gromadzkie stało się mieniem gminnym, które stanowiło
przedmiot własności państwowej w rozumieniu art. 177 kodeksu cywilnego. Z dniem wejścia
w życie stawy o samorządzie terytorialnym stracił moc m.in. art. 98 ustawy o radach narodowych,
a mienie grninne w rozumieniu tego przepisu stało się z mocy prawa na podstawie art. 2 ust. I pkt I
oraz art. 7 ust. I ustawy z dnia 10-05-1990 r. przepisy wprowadzające ustawy o samorządzie
terytorialnym i ustawą o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191) mieniem gminy, na
obszarze której było położone. Zgodnie z art. 18 ust. I tej ustawy wojewoda wydaje decyzję
w zakresie
w sprawie stwierdzenia nabycia z mocy prawa, w sprawie jego przekazania —
unorrnowanym ustawą. Organem właściwym do potwierdzenia nabycia przez gminę z mocy prawa
własności nieruchomości jest Wojewoda Mazowiecki.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji decyzji.
Decyzja niniejsza stanowi podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej oraz katastrze
nieruchomości.
Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Wojewody Mazowieckiego,
za pośrednictwem Starosty Ostrołęckiego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, decyzje podaje się
do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty we wsi Dzbenin, oraz ogłasza wywieszając
w Urzędzie Gminy Rzekuń i Starostwie Powiatowym w Ostrołęce na okres 14 dni, a także zamieszcza
się w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Rzekuń i StarostW%1 Powiatowego w Ostrołęce oraz
w prasie lokalnej. Po tym terminie decyzję uważa się za doręczoną wszystkim zainteresowanym.
1. Wójt Gminy Rzekuń
Sołtys wsi Dzbenin gm. Rzekuń
3. ala
mgr Hal a
Dyrektor ydzi
Nie Icho
rosły
ź larzewska
Gospodarki
Sciami
2
- Podmiot udostępniający: Urząd Gminy w Rzekuniu
- Wprowadził(a): Marcin Olszewski
- Czas wytworzenia: 18-12-23 13:24
- Czas udostępnienia: 18-12-23 13:24
- Szczegóły
- Marcin Olszewski
Postanowienie Starosty Ostrołęckiego o sprostowaniu oczywistej omyłki GN.6820.7.2023_Postanowienie_Starosty_Ostroleckiego.pdf
07-410 Ostrołęka
plac gen. J. Bema S
GN.6820.7.2023
Ostrołęka, 27 listopada 2023 r,
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 113 S 1 w związku z art. 126 ustawy z dnia 14 Czerwca 1960 r. Kodeks
postępowania administracyjnego (tj. Dz.[J. z 2023 r. poz. 775 ze zm.)
Starosta Ostrołęcki
postanawia sprostować z urzędu oczyw•istą omyłkę pisarską w decyzji Starosty Ostrołęckiego
znak GN.6820.7.2023 z dnia 17-11-2023 r. w sprawie ustalenia, Że działka nr 704 0 pow. 0,1100
ha, położona w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń stanowi mienie gromadzkie, w ten sposób, że:
2.
w uzasadnieniu decyzji na str. 1 decyzji zdanie : „Wójt Gminy Czerwin wnioskiem z
dnia 09-05-2023 r. (data wpływu do urzędu 11-05-2023 r.) wystąpił do Starosty
Ostrołęckiego 0 uznanie za mienie gromadzkie działki nr 704 położonej w obrębie
Rzekuń gm. Rzekuń." , zastępuje się zdaniem: „Wójt Gminy Rzekuń wnioskiem z dnia
09-05-2023 r. (data wpbwu do urzędu 11-05-2023 r.) wystąpił do Starosty
Ostrołęckiego o uznanie za mienie gromadzkie działki nr 704 położonej w obrębie
Rzekuń gm. Rzekuń
w uzasadnieniu na str. 2 decyzji zdanie: „Przed wejściem w Życie ustawy
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, tj. przed dniem 05-07-1963 r. działka
była użytkowana wspólnie przez mieszkańców wsi Jarnuty jako nieruchomość
publiczna, ogólnodostępna", zastępuje się zdaniem: „Przed wejściem w Życie ustawy
0 zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, tj. przed dniem 05-07-1963 r. działka
była użytkowana wspólnie przez mieszkańców wsi Rzekuń jako nieruchomość
publiczna, ogólnodostępna".
Pozostała część decyzji pozostaje bez zmian.
Starosta Ostrołęcki decyzją nr GN.6820.7.2023 z dnia 17-11-2023 r. ustalił, Że działka nr
704 0 pow. 0,1100 ha, położona w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń stanowią gromadzkie.
Zgodnie z art. 113 S 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.) organ administracji publicznej może
sprostować z urzędu lub na wniosek błędy pisarskie i rachunkowe oraz inne oczywiste omyłki
w wydanych przez siebie decyzjach.
W trakcie postępowania wyjaśniającego Starosta Ostrołęcki prawidłowo ustalił stan
nieruchomości istniejący w dacie wejścia wżycie ustawy z dnia 29-06-1963r.
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (tekst jednolity Dz.U. z 2022 r. poz. 140), tj. w dniu
05 lipca 1963 r. Oznacza to, że rozstrzygnięcie wydane w trybie art. 8 ust. 1 poświadcza jedynie
stan prawny nieruchomości istniejący w dniu wejścia w życie ustawvy.
Natomiast w uzasadnieniu decyzji opisując aktualny stan działek według zapisu
istniejącego w rejestrze ewidencji gruntów i budynków podano błędne wnioskodawcę oraz
nazwę obrębu, na terenie którego położona jest przedmiotowa nieruchomość. Dlatego zachodzi
1
potrzeba sprostowania oczywistej omyłki na stronie 1 i 2 uzasadnienia decyzji Starosty
Ostrołęckiego z dnia 17-11-2023 r. znak: GN.6820.7.2023.
Taki błąd jest możliwy do sprostowania, jako oczywista omyłka pisarska, w trybie
określonym w art. 113 S 1 k.p.a. w zw. z art. 126 k.p.a.
Sprostowanie tej oczywistej omyłki nie prowadzi do zmiany merytorycznego
rozstrzygnięcia decyzji i nie spowoduje ponownego rozstrzygnięcia sprawy, odmiennego od
pierwotnego.
Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji postanowienia.
Na postanowienie przysługuje stronom zażalenie do Wojewody Mazowieckiego
w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia, za pośrednictwem Starosty
Ostrołęckiego.
1. Wójt Gminy Rzekuń
07-411 Rzekuń
2. *Jłtys wsi Rzekuń
07-411 Rzekuń
3. a/a
z
mgr H
Dyrektog
rosły
larzewska
lina
Gospodarki
m ściamł
- Podmiot udostępniający: Urząd Gminy w Rzekuniu
- Wprowadził(a): Marcin Olszewski
- Czas wytworzenia: 01-12-23 12:18
- Czas udostępnienia: 01-12-23 12:18
- Szczegóły
- Marcin Olszewski
Decyzja Starosty Ostrołęckiego GN.6820.7.2023_Decyzja_Starosty_Ostroleckiego.pdf
07-410 Ostrołęka
Plac gen. J. Bema 5
Ostrołęka, dnia 17 listopada 2023 r.
GN.6820.7.2023
DECYZJA
Na podstawie art. I ust. I, 2, art. 3 i art. 8 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r.
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (tj. Dz.U. z 2022r. poz. 140) oraz art. 104 ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2023r. poz. 775 ze zm.)
Starosta Ostrołęcki
ustala, działka nr 704 0 pow. 0,1100 ha położona w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń, stanowi mienie
gromadzkie.
Uzasadnienie
Wójt Gminy Czerwin wnioskiem z dnia 09-05-2023 r. (data wpływu do urzędu 11-05-2023 r.)
wystąpił do Starosty Ostrołęckiego o uznanie za mienie gromadzkie działki nr 704 położonej
w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń.
Starosta Ostrołęcki zawiadomieniem z dnia 12-05-2023 r. wszczął postępowanie
administracyjne w sprawie uznania za mienie gromadzkie działki nr 704 0 pow. 0, 1100 ha położonej
w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń. Zawiadomienie o wszczęciu postępowania podane zostało do
publicznej wiadomości w sposób określony w art. 8b ustawy o zagospodarowaniu wspólnot
gruntowych. W wyznaczonym terminie nie zostały zgłoszone uwagi ani wnioski.
W trakcie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego ustalono, co następuje:
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot
gruntowych, to Starosta wydaje decyzję o ustaleniu, które spośród nieruchomości, o których mowa
w art. I ust. 2 i 3, stanowią mienie gromadzkie.
Decyzję wydaje się biorąc pod uwagę stan nieruchomości istniejący w dacie wejścia w życie
ustawy, tj. w dniu 5 lipca 1963 r. dlatego ma ona charakter deklaratoryjny. Oznacza to,
że rozstrzygnięcie wydane w trybie art. 8 ust. I poświadcza jedynie stan prawny nieruchomości
istniejący w dniu wejścia w Zycie ustawy .
Zgodnie z art. I ust 2 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych oprócz wspólnot
gruntowych podlegają zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w niniejszej ustawie
także nieruchomości rolne, leśne i obszary wodnej, stanowiące mienie gromadzkie w rozumieniu
przepisów o zarządzie takim mieniem, jeżeli przed dniem wejścia w życie tej ustawy były faktycznie
użytkowane wspólnie przez mieszkańców wsi.
Zgodnie z art. 3 ust 2 ustawy nie mlicza się do wspólnot gruntowych nieruchomości lub ich
części określonych w art. I ust. 1, jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed dniem
05.07.1963 r.) zostały prawnie lub faktycznie przekazane na cele publiczne lub społeczne.
Wydając decyzję w przedmiotowej sprawie organ oparł się na dokumentach zgromadzonych
w toku postępowania wyjaśniającego, przede wszystkim na archiwalnych zapisach w rejestrze
ewidencji gruntów i budynków oraz wyjaśnieniach złożonych przez mieszkańców wsi Rzekuń oraz
Urząd Gminy.
Aktualnie działka nr 704 0 pow. 0,1100 ha wpisana jest w rejestrze ewidencji gruntów
i budynków w jednostce rejestrowej G283, właściciel nieustalony, władający wspólnota wsi Rzekuń.
W najstarszym rejestrze ewidencji gruntów założonym w 1975 r. działka nr 704 (stary nr 453)
została wpisana w jedn. rej. G301, właściciel nieustalony, władający — wspólnota wsi Rzekuń.
W protokole z ustalenia stanu władania z 1968r. działka nr 704 została wpisana pod poz. 221 jako:
grunty ogólne wsi Rzekuń. Na szkicu polowym nr 65 działka nr 704 wpisana została jako „wspólnota
wiejska".
Na rozprawie administracyjnej w dniu 11-10-2023r. mieszkańcy wsi Rzekuń wyjaśnili, że
działka nr 704 służyła mieszkańcom już przed II wojną jako miejsce do kopania gliny. Po wojnie
działka ta stanowiła dojazd dla mieszkańców do ich posesji. Przed wejściem w Zycie ustawy
2
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, tj. przed dniem 05-07-1963 r. działka była użytkowana
wspólnie przez mieszkańców wsi Jarnuty jako nieruchomość publiczna, ogólnodostępna.
Nieruchomość oznaczona obecnie w ewidencji gruntów jako działka nr 704 nie spełnia żadnej
z przesłanek enumeratywnie wyliczonych w art. I ust. I ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r.
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, pozwalających na zaliczenie jej do wspólnoty gruntowej.
Brak jest informacji o prowadzeniu dla tej nieruchomości księgi wieczystej lub zbioru dokumentów.
W dniu 5 lipca 1963 r. działka ta stanowiła mienie gromadzkie w rozumieniu przepisów ustawy
o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
Starosta Ostrołęcki umał, że działka nr 704 spełnia wymogi ustawowe do uznania jej za
mienie gromadzkie. przed 1963 rokiem działka ta była faktycznie wykorzystywana jako grunt
użyteczności publicmej. Do chwili obecnej działka nr 704 stanowi dojazd do posesji dla mieszkańców
wsi Rzekuń
Analiza zebranego materiału nie budzi wątpliwości, że działka nr 704 0 pow. 0,1100 ha,
położona w obrębie Rzekuń gm. Rzekuń, przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 29-06-1963 r.,
miała zawsze charakter publiczny, ogólnodostępny, służyła nie tylko lokalnej społeczności,
ale wszystkim jej użytkownikom. Przedmiotowa nieruchomość stanowiła więc grunt użyteczności
publicznej i społecmej, co świadczy o możliwości uznania jej za grunt Skarbu Państwa tzw. mienie
gromadzkie.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji decyzji.
Decyzja niniejsza stanowi podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej oraz katastrze
nieruchomości.
Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Wojewody Mazowieckiego,
za pośrednictwem Starosty Ostrołęckiego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, decyzję podaje się
do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty we wsi Rzekuń, oraz ogłasza wywieszając
w Urzędzie Gminy w Rzekuniu i Starostwie Powiatowym w Ostrołęce na okres 14 dni, a także
zamieszcza sic w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Rzekuń i Starostwa Powiatowego
w Ostrołęce oraz w prasie lokalnej. po tym terminie decyzję uważa się za doręczoną wszystkim
zainteresowanym.
Wójt Gminy Rzekuń
Sołtys wsi Rzekuń gm. Rzekuń
. ala
Z up
mgr Hal a
Dyrektor ydzi
Nie cho
rosły
larzewska
Gospodarki
ciami
2
- Podmiot udostępniający: Urząd Gminy w Rzekuniu
- Wprowadził(a): Marcin Olszewski
- Czas wytworzenia: 23-11-23 08:30
- Czas udostępnienia: 23-11-23 08:30
- Szczegóły
- Katarzyna Siok
Decyzja Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Nr DO.5161.73.2023 z dnia 29 września 2023 r.
Treść obwieszczenia: DO.5161.73.2023.pdf
woF,NóDZKl
KONSERWATOR
ZABYTKÓW
00.5161.73.2023
Wojewódzki urząd Zabytków w
w ul. 16.07-" Ostrołęka
22 38
wwwmkz p'
Ostrołęka, 29 września 2023 r.
DECYZJA NR 370/23
Na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 5, art. 92 ust. 6, art. 94 ustawy z dnia 23 lipca r.
o zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840, ze zm.), S 18 ust. 1, ust. 3 pkt
3, 6, 8, 9 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 sierpnia 2018 r.
w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich i badań konserwatorskich przy
zabytku wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz robót budowlanych,
badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, a także
badań archeologicznych i poszukiwań zabytków (Dz.u. z 2021 r. poz. 81) oraz art. 49, art. 104
i art. 108 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r.
poz. 775, ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez DOMOST Sp. z o.o., ul. Kolejowa 30,
07-320 Małkinia Górna, w której imieniu działa pełnomocnik — Adam Kostrzoń (adres w aktach
sprawy), z dnia 27.09.2023 r., w sprawie wrydania pozwolenia na prowadzenie badań
archeologicznych w formie nadzoru, na trasie planowanej inwestycji polegającej na budowie
przepraw"/ mostowej przez rzekę Narew wraz z drogą dojazdową łączącą drogę krajową
DK61 w m. Teodorowo, Gmina Rzekuń Powiat Ostrołęcki, z drogą powiatową nr 2539W w m. Łęg
Przedmiejski, Gmina Lelis, Powiat Ostrołęcki, Województwo Mazowieckie,
orzekam
1. pozwolić DOMOST Sp. z o.o. na prowadzenie badań archeologicznych, polegających
na stałym nadzorze archeologicznym (zgodnie z dołączonym do wniosku programem badań
i załącznikiem mapowym), na trasie planowanej inwestycji polegającej na budowie przeprawy
mostowej przez rzekę Narew wraz z drogą dojazdową łączącą drogę krajową
DK61 w m. Teodorowo, Gmina Rzekuń Powiat Ostrołęcki, z drogą powiatową nr 2539W w m. Łęg
Przedmiejski, Gmina Lelis, Powiat Ostrołęcki, Województwo Mazowieckie,
w zakresie działek:
1) Obreb Leg przedmieiski. gmina Lelis. działki ew. nc
159/3, 1068/1, 1071/1, 1071/3, 1072, 1073, 1024/2, 1081/1, 1083/1, 1084/1, 1085/1, 1086/1,
1087, 1115/1, 1102/1, 1094/1, 1093/1, 1074, 1075, 1076, 1077/1, 963/1, 962/1, 1117/7,
566/1, 1193/1, 1127/5, 805/1, 805/3, 1140/2, 1141/2, 1144/1, 1145/4, 1146/2, 1155/1,
1147/2, 1148/1, 1185/1, 840/4, 836/2, 835/3, 834/2, 833/1, 833/2, 839/1, 1174/1, 1165/1,
1164/1, 1163/1, 1154/1, 829/2, 822/1, 1202, 821/1, 958, 959, 960, 947, 961, 1092, 1089, 823,
1114, 1127/1, 1139, 1084/2, 1085/2, 1193/2, 1094/2, 1902, 1089, 835/4, 840/5, 805/4, 829/1,
823, 1102/2, 1115/2, 1127/6, 1193;
2) Obreb Teodorowo. gmina Rzekuń. działki ew. nr:
21/2, 22/2, 23/1, 50/5, 51/5, 52/4, 51/8, 30/5, 105/8, 105/11 105/14, 105/17, 106/9, 106/12,
107/5, 108/5, 109/5, 110/5, 110/7, 111/4, 111/6, 112/4, 113/4, 114/2, 115/2, 220/4, 149/3,
150/3, 151/1, 224, 152/1, 112/1, 113/1, 220/1, 149/1, 150/1, 48/2, 47/4, 48/5, 106/10, m48/2,
47/4, 48/5;
3) Obreb Ostrołęka. gmina Miasto Ostrołeka działki ew. nr:
70027/2, 70029, 70147, 70146/2, 70148/1, 70150/1, 70151/1, 70149/1, 70174/1, 70174/2,
70175/1, 70176/1, 70028.
2. Współhzedne geodezyjne obszaru badań archeologicznych:
y: 672952.10
a) x: 586710,20
b) x: 586387.70 y: 674094.60
c) x: 586171.30 y: 675440.70
d) x: 585699.70 y: 676849.80
3. Termin ważności pozwolenia ustala się na dzień 31 grudnia 2025 r.
4. Stały nadzór archeologiczny oznacza, iż wyznaczony archeolog jest stale, osobiście obecny podczas
prac ziemnych objętych rygorem nadzoru. Na bieżąco prowadzi dokumentację fotograficzną
oraz prowadzi nieprzerwaną, wnikliwą obserwację nadzorowanych prac, informując MWKZ
regularnie' o ich postępach oraz niezwłocznie — zgodnie z nakazem art. 32 i 33 cyt. ustawy
o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, o potencjalnych znaleziskach.
5. Pozwolenie wydaje się pod warunkami polegającymi na
1) kierowania badaniami archeologicznymi albo samodzielnego wykonywania tych badań przez
osobę spełniającą wymagania, o których mowa w art. 37e ust. 1 ustawy 0 ochronie zabytków
i opiece nad zabytkami;
2) przekazania wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków nie później niż w terminie 14 dni przed
dniem rozpoczęcia badań archeologicznych, a w toku badań archeologicznych na 14 dni przed
dokonaniem zmiany osoby, o której mowa w ppkt 1:
a) imienia i nazwiska osoby, o której mowa w ppkt. 1,
b) dokumentów potwierdzających przez tę osobę wymagań, o których mowa w art. 37e ust. 1
ustawny o zabytków i opiece nad zabytkami,
c) oświadczenia osoby, 0 której mowa w ppkt 1, o przyjęciu przez tę osobę otmviązku
kierowania badaniami archeologicznymi lub samodzielnego wykonywania tych badań;
Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków stwierdza, iż dokumenty
o których mowa w pkt 5 ppkt 2 niniejszej decyzji zostały dostarczone organowi wraz z wnioskiem.
3) niezwłocznego zawiadomienia wojewódzkiego konserwatora zabytków o wszelkich zagrożeniach
lub nowych okolicznościach ujawnionych w trakcie prowadzenia wskazanych w pozwoleniu
badań archeologicznych;
4) prowadzenia dokumentacji przebiegu badań archeologicznych oraz opracowania wyników tych
badań w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację i dokładną przestrzenną lokalizację
wszystkich czynności oraz dokonanych odkryć i przekazania jej wojewódzkiemu konserwatorowi
zabytków w terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia tych badań;
5) prowadzenia inwentaryzacji polowej pozyskanych zabytków i ich dokumentacji i przekazania
jej wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków w terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia badań
archeologicznych;
6) sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonych badań archeologicznych i przekazania
tego sprawozdania wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków w terminie nie dłuższym niż
3 tygodnie dnia ich zakończenia.
6. Dokumentacja badań archeologicznych winna zawierać elementy określone w załączniku II
do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 sierpnia 2018 r. w sprawie
prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich i badań konserwatorskich przy zabytku
wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa oraz robót budowlanych,
badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, a także
badań archeologicznych i poszukiwań zabytków (Dz.U. z 2021 r. poz. 81, ze zm.).
7. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na ważny interes społeczny.
Uzasadnienie
DOMOST Sp. z o.o., w imieniu której działa pełnomocnik — Adam Kostrzoń, wystąpiła
do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z wnioskiem o wydanie FM)zwolenia
na prowadzenie badań archeologicznych polegających na stałym nadzorze archeologicznym na trasie
planowanej inwestycji polegającej na budowie przeprawy mostowej przez rzekę Narew wraz z drogą
dojazdową łączącą drogę krajową DK61 w m. Teodorowo, Gmina Rzekuń powiat Ostrołęcki, z drogą
powiatową nr 2539W w m. Łęg Przedmiejski, Gmina Lelis, powiat Ostrołęcki, Województwo
Mazowieckie.
Zgodnie z dyspozycją art. 36 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 23 lipca 2CN)3 r. o ochronie zabytków
i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840, ze zm.) prowadzenie badań archeologicznych,
wymaga pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Stały nadzór archeologiczny oznacza, iż wyznaczony archeolog jest stale, osobiście
pcxiczas wszystkich prac ziemnych objętych rygorem nadzoru. Na bieżąco prowadzi dokumentację
fotograficzną oraz prowadzi nieprzerwaną, wnikliwą obserwację nadzorowanych prac, informując
MWKZ regularnie o ich postępach oraz niezwłocznie — zgodnie z nakazem art. 32 i 33 cyt. ustav.ry•
o ochronie zabytków, o potencjalnych znaleziskach.
Przedmiotowa inwestycja realizowana będzie na terenie obfitującym w stanowiska
archeologiczne. Część z nich mogła nie zostać rozpoznanych podczas badań powierzchniowych,
prowadzonych w ramach programu Archeologiczne Zdjęcie Polski, czy też podczas badań
powierzchniowych, które wyprzedzały rzeczoną inwestycję. Sytuacja ta może wynikać ze specyfiki
tychże badań, a także z faktu, że duża część zabytków archeologicznych znajduje się pod
powierzchnią gruntu, co nie pozwala uchwycić stanowisk archeologicznych podczas badań
powierzchniovwch. Obecność wykwalifikowanego archeologa podczas prowadzenia robót ziemnych
jest więc konieczna.
W uzasadnieniu wniosku wskazano, Że przedmiotowa inwestycja może doprowadzić
do uszkodzenia lub bezpowrotnego zniszczenia ewentualnej substancji zabytkowej.
Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na ważny interes
społeczny polegający na konieczności realizacji inwestycji publicznej o znaczeniu krajowym.
Na podstawie art. 108 5 1 Kpa decyzji, od której służy odwołanie, może być nadany rygor
natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia
ludzkiego dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze
względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony.
Wobec powyższego, działając na mocy przytoczonych przepisów, orzeczono jak w sentencji.
pouczenie
1. Postępowanie w sprawie wydanego pozwolenia może zostać wznowione, a następnie pozwolenie
może zostać cofnięte lub zmienione na podstawie art. 47 ustawni z dnia 23 lipca 2003 r. 0 ochronie
zabytków i opiece nad zabytkami.
- Podmiot udostępniający: Urząd Gminy w Rzekuniu
- Wprowadził(a): Katarzyna Siok
- Czas wytworzenia: 03-10-23 10:01
- Czas udostępnienia: 03-10-23 10:01
- Szczegóły
- Sylwia Chlewicka
Decyzja o uznaniu za mienie gromadzkie (gminne) nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 121/1 o pow. 0,6440 ha, położonej w miejscowości Dzbenin gm. Rzekuń.
Decyzja_Starosty_Ostroleckiego.pdf
- Podmiot udostępniający: Urząd Gminy w Rzekuniu
- Wprowadził(a): Tomasz Majewski
- Czas wytworzenia: 18-07-23 09:23
- Czas udostępnienia: 18-07-23 09:23