Treść petycji stanowi poniższy załącznik:

petycja: Petycja.pdf

Kierownik Jednostki Samorządu Terytorialnego (dalej JST) - w rozumieniu art 33 ust. 3 Ustawy z dnia
8 marca 1990 r _ o samorządzie gminnym (tj Dz. U. z 2022 r. poz. 1526.)
Dane Podmiotu wnoszącego petycję znajdują się poniżej oraz w załączonym pliku sygnowanym
kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 września 2016 r
o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (tj. Dz. IJ z 2019 r. poz. 162, 1590) oraz przepisów
art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach (tj. DzLl. 2018 poz 870)
Data dostarczenia zgodna z dyspozycją art 61 pkt 2 IJstawy Kodeks Cywilny (t_j. Dz. IJ z 2020 r. poz
1740)
Adresatem Wniosku/Petycji* - jest Organ ujawniony w komparycji - jednoznacznie identyfikowalny za
pośrednictwem adresu e-mail pod którym odebrano niniejszy wniosek/petycjș Rzeczony adres e-mail
uzyskano z Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu.
W razie wątpliwości co do trybu jaki należy zastosować do naszego pisma - wnosimy o bezwzględne
zastosowanie dyspozycji art. 222 IJstawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego ( tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695)
Preambuła Wniosku/Petycji*:
Wnioskodawca przed złożeniem niniejszego wniosku dokonał analizy odpowiedzi uzyskanych w trybie
ustawy o dostępie do informacji publicznej w przeciągu ostatnich 20 lat - w obszarze związanym z
wydatkowaniem środków podatników przez JST na cele dotyczące szkoleń i podnoszenia kwalifikacji
Urzędników _
Punktem wyjścia analizy dokonanej przez wnioskodawcę był zapis art 241 KPA "Przedmiotem wniosku
mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia
pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności."
Oczywiście wszystko w kontekście art 61 i 63 Konstytucji RP "Każdy ma prawo składać petycje,
wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym, etc"
Dodatkowo dokonując analizy uzyskanych do tej pory odpowiedzi i widząc potrzebę zadania kolejnych
pytań związanych z wydatkowaniem przez Urzędy środków Podatników - Wnioskodawca - opierał się
w tym przypadku na następujących podstawach prawnych
Art 24 ust. 2 pkt. 7 i art 29 Ustawy o z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych tj.
(Dz. U. z 2022 poz 530)
- scilicet: art 24 wzmiankowanej ustavry: Do obowiązków pracownika samorządowego należy w
szczególności stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych
Art 29 wyżej wzmiankowanej ustawy - scilicet: ) Pracownicy samorządowi uczestniczą w
różnych formach podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych.
2. W planach finansowych jednostek, o których mowa w art. 2, przewiduje się środki finansowe na
podnoszenie wiedzy i kwalifikacji zawodowych.
Ponadto Wnioskodawca ponownie zapoznał się z protokołami pokontrolnymi Najwyższej Izby
Kontroli opublikowanymi na stronach www.nik.gov.pl inter alia o sygnaturze LBY-4101-017-
00/2014 Nr ewid. 23120151P114/037/LBY pod nazwą „Organizacja i finasowanie szkoleń dla
pracownikow administracji publicznej"
W konkluzjach ogólnych - rzeczonych protokołów NIK - znalazła się m_in_ następująca sugestia:
Najwyższa Izba Kontroli, niezależnie od wniosków przekazanych w wystąpieniach pokontrolnych
kierownikom skontrolowanych jednostek, uznaje za niezbędne podjęcie następujących działań na rzecz
efekt"łnego wykorzystania środków przeznaczonych na szkolenia pracowników:
dokonywanie — w szczególności w jednostkach samorządu terytorialnego — rzetelnych analiz
rzeczywistych potrzeb szkoleniowych oraz sporządzanie na ich podstawie okresowych planów szkoleń,
określenie mechanizmów i procedur kontrolnych zapewniających efektywne wykorzystanie środków
finansowych, w tym przeznaczonych na podnoszenie kwalifikacji zawodo',wych pracowników;
wypracowanie instrumentów ewaluacji szkoleń i innych form podnoszenia kwalifikacji zawodowych
pracowników, pozwalających na dokonanie oceny, czy przyniosły one zamierzone rezultaty. Zdaniem
NIK istnieje potrzeba oparcia ewaluacji szkoleń na weryfikacji zdobytej wiedzy i umiejętności oraz ich
poświadczania stosownym certyfikatem zamiast powszechnie stosowanych ceftyfikatów
potwierdzających jedynie fakt uczestnictwa w szkoleniu

Ponadto w treści wzmiankowanych protokołów NIK zarzuca JST, w poszczególnych przypadkach:
"Kierowanie pracowników na szkolenia, których tematyka nie odpowiadała ich zakresom
czynności i zadaniom realizowanym przez Urząd (...)” - sic!
Jak wynika z protokołów - wg. NIK - Urzędnicy ) nie sporządzali planów szkoleń oraz nie prowadzili
dokumentacji dotyczącej planowania i przebiegu szkoleń na podstawie tzw. „indywidualnych
ścieżek rozwoju zawodowego pracowników"(...)"
Analizując uzyskane w ostatnich latach odpowiedzi Wnioskodawca utwierdził się w przekonaniu, że
pomimo upływu czasu sygnalizowane przez NIK mankamenty nie zostały usunięte, a w pewnych
obszarach wraz ze wzrostem budżetów na cele szkoleniowe - problematyka niewłaściwego
wydatkowania środków podatników w tym obszarze się pogłębia i wymaga ciągłej kontroli społecznej -
poprzez zwiększanie jawności i transparentności.
Zatem każdy Podatnik - ma obowiązek i prawo zadawać pytanie czy - jeśli prawdziwe są powzięte
przez NIK wnioski - można byłoby pieniądze podatników wydatkować efektywniej w tym obszarze?
Wszak w obecnej - szybko zmieniającej się rzeczywistości można uzyskiwać dostęp do efektywnych
szkoleń - w obszarach rzeczywiście najbardziej palących i związanych z nowymi wyzwaniami jakie
stawia informatyzacja, sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo, etc
Resumując - zdaniem wnioskodawcy - biorąc pod uwagę, że wydatkowane są na ten cel pieniądze
Podatników - w szczególnym interesie publicznym pro publico bono jest poddanie tego obszaru kontroli
społecznej, procedurom sanacyjnym, czy to w trybie art 241 KPA czy innych przepisów dot. jawności i
transparentności, etc
W zawiązku z povryžszym:
Osnowa Wniosku:
Sl) Na mocy art 61 Konstytucji RP, w trybie art 6 ust 1 pkt. 1 litc Ustawy z dnia 6 września o dostępie
do informacji publicznej (tj Dz. U. z 2022 r _ poz. 902) - w dalszej części rzeczona ustawa może
występować pod akronimem: uoddip) - wnosimy o udzielnie informacji publicznej - jaką kwotę ze
środków publicznych wydatkowała Gmina w 2023 r. w ramach zakupów szkoleń związanych z tematyką
szeroko pojętego cyberbezpieczeństwa?
Sł. 1) W trybie wyżej wymienionych przepisów - wnosimy o wymienienie co najmniej 5 tytułów i
odnośnych zakresów tematycznych szkoleń - w ramach których - w 2023 r. wydatkowano w
Urzędzie najwyższe kwoty ze środków publicznych.
W tym przypadku Wnioskodawca pyta o rzeczone 5 tytułów szkoleń wybranych z ogólnego
zakresu tematycznego odbytych szkoleń w 2023 r.
Do każdego z wyszczegolnionych wyżej wzmiankowanych zakresów tematycznych szkoleń, o
które wnioskodawca pyta zgodnie z 51.1. - wnosimy o przypisanie odnośnej kwantyfikacji
poniesionych kosztów.
S2) W trybie wyżej wzmiankowanych przepisów - wnosimy o udzielenie informacji publicznej -
czy w ciągu ostatnich 4 lat Gmina korzystała ze szkoleń finansowanych z Krajowego Funduszu
Szkoleniowego?
S3) Korespondując z informacjami uzyskanymi z wyżej cytowanych protokołów pokontrolnych NIK - na
mocy art 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt 1 lit c Ustawy z dnia 6 września o dostępie do
informacji publicznej (tj. Dz LI z 2022 r. poz. 902) - czy:
1. W Urzędzie określono mechanizmy i procedury kontrolne zapewniających efektywne
wykorzystanie środków finansowych, w tym przeznaczonych na podnoszenie kwalifikacji
zawodowych pracowników?
2. W Urzędzie - sporządzono plany szkoleń i prowadzona jest dokumentacja dotycząca
planowania i przebiegu szkoleń na podstawie tzw. „indywidualnych ścieżek rozwoju
zawodowego pracowników” ? - niniejsze pytanie dotyczy oczywiście stanu faktycznego
związanego z okresem 2024 r.
3. Jeśli odpowiedź na pytanie z S2 pkt. 1 jest twierdząca - Wnioskodawca wnosi o udzielnie
informacji publicznej czy Urząd opublikował jakąkolwiek dokumentację dotyczącą planowanych

szkoleń oraz mechanizmów i procedur kontrolnych zapewniających efektywne wykorzystanie
środków publicznych w tym obszarze - w Biuletynie Informacji Publicznej i ewentualnie pod
jakim adresem URL?
S3a) W trybie wyżej powołanych przepisów wnosimy o udzielenie informacji publicznej w
przedmiocie - czy Urząd brał udział w programie „Cyberbezpieczny Samorząd” i jaką kwotę
pozyskał - lub ma szansę pozyskać w ramach rzecznego grantu?
SS) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art 6 ust. 1 pkt 1 lita Udostępnieniu podlega informacja
zamierzeniach działań władzy ustawodawczej oraz wykonawczer) Ustawy z dnia 6 września o
dostępie do informacji publicznej (t.j_ Dz. LI. z 2022 r. poz. 902) - Jaką kwotę - en bloc - zamierza
przeznaczyć urząd do końca 2024 r. na szkolenia związane z potrzebą stopniowego
przygotowywania się do wdrożenia w JST przepisów Dyrektywy 2022/2555 w sprawie środków
na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii - (NISZ)?
S6) Na mocy art 61 Konstytucji RP, w trybie art 6 ust. 1 pkt 1 lita Udostępnieniu podlega informacja
zamierzeniach działań władzy ustawodawczej oraz wykonawczej") IJstawy z dnia 6 września o
dostępie do informacji publicznej (tj. Dz. LL z 2022 r poz 902) - wnosimy o udzielenie informacji
publicznej 0 5 głównych obszarach szkoleń jakie w 2024 r. - wydają się Gminie najbardziej
istotne z punktu wypełniania zadań publicznych i racjonalnego wydatkowania środków
podatników.
S7) Na mocy art 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt 1 litc Ustawy z dnia 6 września o dostępie
do informacji publicznej (tj. Dz. LI. z 2022 r _ poz 902) wnosimy o udzielenie informacji publicznej w
przedmiocie - nazwy firm szkoleniowych, które realizowaky 5 największych zamówień związanych z
podnoszeniem kwalifikacji Urzędników w 2023 r _
Wnosimy jednocześnie aby każdemu dostawcy przyporządkowana była stosowana kwota
wydatkowana przez Gminę w 2023 na usługi tego typu
SB) Wnosimy o podanie danych kontaktowych Urzędnika, który w zakresie powierzonych mu zadań i
wykonywanych kompetencji nadzoruje sprawy związane z zadaniami dotyczącymi tego obszaru
wypełniania zadań publicznych w związku z ewentualnym zamawianiem i oceną efektywności
dostępnych na rynku szkoleń
- scilicet: (Imię i nazwisko, adres do korespondencji e-mail, tel_ i
stanowisko służbowe IJrzędnika)
Jeśli taki Urzędnik nie został wskazany wnosimy o podane stosownych danych osoby, która - w
empirii - operacyjne zajmuje się tym obszarem działania Urzędu
Preambuła do pytania z 59 poniżej:
Wnioskodawca analizując uzyskane na przestrzeni ostatnich lat
- informacje publiczne z Gmin -
dotyczące wypełniania zadania własnego określonego w art 7 ust. 1 pkt 18 Ustawy z dnia 8 marca
1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2022 r. poz 559 , 583) - potwierdził ze smutkiem ocenę
Najwnyžszej Izby Kontroli zawartej w protokole pokontrolnym o sygnaturze: LKl.430.003.2019 Nr ewid.
74120191P119/072/LKl (w całości dostępny na stronach nik.gov.pl)
Dla przypomnienia NIK konkluduje inter alia:
„(...) Promocja gmin odbywa się bez jasnych strategii i planów działań (...)
„(...) Finansowanie z budżetów promocyjnych promocję celów, które nie miały nic wspólnego z
promocją, stw•ierdzono w połowie skontrolowanych jst. )
W związku z tak rażącym złym stanem faktycznym dotyczących wydatkowania Srodków Podatników na
promocję gmin - w tym przyciągnie uwagi potencjalnych inwestorów i turystów
Wnioskodawca dokonał ad hoc analizy - trendów zwiążą nich z promocją Jednostek Samorządu
Terytorialnego na ternie UE. Przeważają nowoczesne formy związane z użyciem multimediów do
promocji Jednostek skierowane do Turystów i potencjalnych inwestorów.
W Hiszpania, Niemczech: Francji czy w Krajach Skandynawskich promocja gmin (tamtejszych
odpowiedników gmin) nie odbiega poziomem od promocji dużych korporacji - podobny rozmach:
nowoczesne narzędzia, długofalowe plany działań i jasne strategie z oceną efektów każdego
wydatkowanego eurtl
Tymczasem w naszym kraju NIK jakby a contrario w wyżej wzmiankowanym protokole NIK konkluduje:
Dlatego Izba skierowała do kierowników skontrolowanych jst wnioski pokontrolne. Dotyczyły one
przede wszystkim:

  • Podmiot udostępniający: Urząd Gminy w Rzekuniu
  • Wytworzył(a)/ odpowiada za treść: Adam Szulc
  • Wprowadził(a): Monika Kurzych
  • Czas wytworzenia: 17-04-24 13:17
  • Czas udostępnienia: 17-04-24 13:17

Historia zmian

10244 Modyfikacja Petycja, Szulc-Euphenics. com Spółka Akcyjna z dnia 04.04.2024r. z 17-04-2024 13:18:28 dokonane przez Monika Kurzych
Zmiany
  1. Data modyfikacji
10243 Dodanie Petycja, Szulc-Euphenics. com Spółka Akcyjna z dnia 04.04.2024r. z 17-04-2024 13:18:27 dokonane przez Monika Kurzych
Zmiany
  1. Tytuł informacji
  2. Alias
  3. Tekst wstępny
  4. Stan
  5. Kategoria
  6. Data utworzenia
  7. Autor
  8. Data modyfikacji
  9. Autor modyfikacji
  10. Data opublikowania
  11. Dostęp
  12. Pola dodatkowe
Funkcje Biuletynu informacji Publicznej kontrolowane są przez pakiet rozszerzeń JooBIP 0.11.2